Tvättning...

Ja, som sagt han den där jag bor med är på många sätt helt underbar, men inte den smartaste tyvärr. Igår skulle han vara snäll och hjälpa till här hemma. Han väljer att tvätta. Hallå!! Hur ansträngande är det? Riktigt irriterande att han alltid väljer det enklaste att hjälpa till med när han får för sej att göra något. Dessutom blir det ändå bara ett merjobb för mej, men det fattar han inte. Vill han hjälpa till kan han väl städa?? Det är han bra på. Nästan bättre än mej.

Anledning till att han valt att tvätta var att det luktar från tvättkorgen, en helt okej motivering ändå, under förutsättning att han väljer att tvätta det som luktar. Det som luktar är städ- och disktrasor. Dessa ligger fortfarande kvar i tvättkorgen - lukten finns fortfarande kvar...Inte så smart.

Anledning till att det blir ett merjobb för mej är att han har en viss förmåga att tvätta en massa småmaskiner (inget miljötänk i honom inte). En maskin för honom kan vara fyra rosa plagg, enligt mej är det långt ifrån en full maskin, han tvättar då visserligen på kvicktvätt, problemet då är att skulle det finnas en fläck så försvinner inte den. Det har jag sagt till honom men det har inte gått in. Ett annat resultat att enbart tvätta rosa är att det nu ligger tre röda plagg i tvättkorgen. Hur kunde han inte fatta att dessa går alldeles utmärkt att tvätta tillsammans?

Sen har han även tvättat grått, men inte alla grå plagg utan några fick av någon anledning ligga kvar i tvättkorgen. Tidigare har han tvättat vitt och grått tillsammans, men det har han fattat (efter många tillsägelser) att det inte är så smart då man sakta men säkert färgar de vita plaggen lite i taget. Brukar även köra med den gyllene regeln att tvätta aldrig vitt utan BH, det gjorde han, så nu får det bli hängtuttar här. Ett tillägg här är att jag har fler BH:ar men igen är så bra som den vita!!

Ytterligare en tvättregel han inte har lärt sej är att om ett plagg är flerfärgat ska man kolla på plagets insida för att se vilken kulör det ska tvättas med. Vi har en del plagg med tryck och om insidan är vit ska plagget tvättas med ljust (dock inte vitt om man använder blekmedel för då blir det färgade förstört). Detta har jag upplyst honom om men det har inte gått in.

Den sista anledningen är att han överdoserar så med både tvätt- och sköljmedel. Kläder blir inte renare bara för att man har mer tvättmedel och definitivt inte av sköljmedelet. Tvärtom, har man i för mycket tvätt- och sköljmedel klarar inte maskinen av att skölja ur plaggen ordentligt, vilket resulterar i att det sitter kvar i kläderna, det i sin tur kan resultera i överkänslighet mot tvätt- och sköljmedel, framförallt hos barn. Det blir även tvättmedelsrester kvar i tvättmaskinen, och iallafall jag ser ingen vits med att ha kvar tvättmedel där efter det att tvätten är klar??

Nu idag mina damer och herrar kommer jag att få köra en massa små maskiner annars blir inte allt tvättat, hade han den där jag bor med låtit bli tvätten hade det blivit betydligt färre maskinen. Nu kan detta låta elakt mot honom och jag hade inte skrivit det om det inte vore för att jag sagt åt honom att LÅTA BLI tvätten, just eftersom att det bara blir ett merjobb. Dyrare blir det också. Börjar seriöst på att låta honom betala hela elräkningen, att han låter en dator stå på dygnet runt börjar tillhöra vanligheterna. Men att klaga på att jag tänder en fönsterlampa verkar vara helt i sin ordning...(återigen, detta har han och jag pratat om så det kommer inte som en överraskning för honom).

Långt inlägg om tvätt...Det är ju nästan så att jag börjar fundera på om det händer nåt vettigt i mitt liv?? Jag skyller på att PMS-veckan är på ingång och jag känner mej just nu jävligt lättirriterad och att jag har en helt sjukt kort stubin!!

Ordbajs.

Kommentarer
Postat av: Madde

Av sådana anledningar får inte Daniel tvätta, eller tvätta får han men inte sortera.

2010-03-20 @ 09:58:48
URL: http://kvistbro.spaces.live.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0