Norskor gör könsabort i Sverige

Skulle skriva min vanliga recension om melodifestivalen och gick då in på svts hemsida för att få startordningen på alla artister. 'Tyvärr' fick jag syn på denna artikel...

Gravida norska kvinnor har låtit göra abort i Sverige sedan de fått veta könet på fostret, uppger en rådgivare till Osloregeringen i medicinska frågor, skriver Svenska Dagbladet.

Lars Hamberg, gynekolog och professor i kvinnosjukdomar bekräftar för SvD att man känner till abortresorna och han har viss förståelse för kvinnorna.

-Har de tre, fyra flickor och är från Turkiet är det rätt hårda krav på dem att föda en pojke, säger Hamberg.

Vecka tolv är sista veckan för abort i Norge. 18:e är gränsen i Sverige.

Norge har förbjudit könsbestämning av barnet före vecka tolv. Men norsk vård är frikostig med information och kvinnorna kräver i regel att få veta, säger verksamhetschefen på kvinnokliniken vid Akademiska sjukhuset i Uppsala Bo Sultan till tidningen.

Sultan tycker att det är ett "dilemma" att norska kvinnor kan vända sig till Sverige.

-Jag har inte varit med om någon patient som åkt över gränsen men det är väl inget man skulle skryta med, säger Sultan.

Socialstyrelsen i Sverige har nu inlett ett arbete med att se över den lag som ger havande rätt att veta könet på fostret.

Själv tycker jag det är helt sjuk att man kan göra en sak, abort p.g.a könet?? Har absolut ingen som helst förståelse för det. Strunar i om det ligger i kulturen att man ska ha minst en pojke - det är människoliv vi pratar om!!! När jag läser något sånt här så kan jag önska att vi inte hade fri abort. Självklart ska vi ha fri abort men jag tycker det är för jävligt att det missbrukas!!

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22584&a=1453249&lid=puff_1453258&lpos=lasmer länk till den ursprungliga artikeln.

Brukar avsluta mina inlägg med ha det bäst, men inte det här...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0