Alla har rätt till vård.


Bild från dagens Nerikes Allehanda, 20100907.


Så sant så sant! Alla har lika rätt till vård - oavsett om man är fullskiten i pengar eller är arbetslös eller är en lusfattig student. Det ska inte spela någon roll vad man har för ekonomisk status. Jag och mina barn ska ändå ha rätt till samma vård som den med pengar. Men det är min åsikt, och jag blir glad när jag ser att den delas av politiker!! Att rösta borgerligt är för mej helt otänkbart! Jag kan verkligen inte förstå hur man vill privatisera vården och omsorgen.

Det var en nisse som sa till mej för ett tag sen att det spelar väl ingen roll om vi har privatsjukvård eller inte. Nissen syftade även på skolor/förskolor (jag hade innan beklagat hur låga löner förskollärare har). Nissen menade att inom den privata sektorn så skulle ju jag kunna tjäna mer pengar utan att det påverkade den offentliga ekonomin. Detta är fel. En friskola eller en privat läkarmmottagning får även dem offentliga pengar. Exakt hur det ser ut inom sjukvården vet jag inte men inom skolan får en friskola lika mycket pengar som en kommunal skola. Pengarna som skolan får beror på hur många elever som går där, det påverkas inte av om den är privat eller kommunal. Den största skillnaden är att den privata drivs i vinstdrivande syfte vilket för att man snålar in på många saker. Pengar som skulle ha gått till eleverna/patienterna hamnar i stället i aktieägarnas fickor. Säkert till nytta för dem men inte till så stor nytta för den gemensamma framtiden.

För några veckor sen såg jag "Sicko" av Michael Moore. Den handlar om den amerikanska sjukvården - och den är verkligen helt sjuk! Folk nekas sjukförsäkring för att de inte har rätt BMI. Folk nekas hjälp trots att de har sjukförsäkring som täcker för just den sjukdomen, anledning till det? Försäkringsbolaget vill tjäna pengar. De som arbetar med att godkänna behandlingar får bonus ju fler avslag de ger just för att då tjänar försäkringsbolaget mer pengar. En del människor har fått sina behandlingar godkända men efter behandlingen nekas de ersättning, en ersättning de blivit lovad! En kvinna blev nekas sin ersättning, som hon först blivit lovad, för att hon flera år tidigare haft en svampinfektion! En kvinna som jobbade (eller tidigare jobbat) på ett sjukförsäkringsbolag sa själv att försäkringsbolagen genomför mord. Mord som endast ifrågasätts av den utsatte och dess familj. Hon gav själv exempel på tillfällen då hon nekat vård - där vården hade gjort att patienten överlevt. Jag undrar då var skillnaden är om hon skulle gå ut på gatan och slå ihjäl någon? Personen dör och hon är ansvarig för det. Skillnaden är att när hon nekar vård sker det lagligt, skulle hon slå ihjäl någon på gatan är det olagligt. Men i båda fallen dör någon.

Frivilliga som hjälpte till att röja upp efter 010911 får ingen hjälp, Moore tog med dem till Kuba. En land som USA förkastar helt av många orsaker. Men Kuba har, till skillnad från USA, offentlig sjukvård. Där fick de frivilliga hjälp.

Det var en mamma som åkte akut till sjukhuset med sitt barn som hade slutat andas, hon hade försäkring, men ambulansen hade kört till fel sjukhus. Sjukhuset var inte knutet till just henner försäkringsbolag så hon fick ingen hjälp. Barnet dog innan de hann komma fram till rätt sjukhus. Moore visar upp ett samhälle jag inte vill leva i. Han intervjuade även en annan mamma vars dotter också hade slutat andas en gång. Hon fick hjälp direkt och betalade inte ett öre. Anledning: Hon och barnet var franska medborgare.

Moores föräldrar bor i Kanada och skulle besöka honom ett par timmar i USA. De åkte inte innan de hade fixat försäkring. En bekant till dem hade inte gjort det innan han åkte på semester till USA. När han kom hem var han skuldsatt med miljoner pga av en skada som gjorde att hamnade på sjukhus och fick ligga kvar där ett bra tag innan han kunde flyttas till en kanadensiskt sjukhus.

USA har även den högsta spädbarnsdödligheten i västvärlden, högre än Kuba. Jag skulle inte vara stolt som amerikansk sjukvårdspolitiker. Jag skulle skämmas.

Nu har jag bara nämnt några av fallen Moore tog. Se filmen säger jag bara. Skrämmade. Det kan heller inte vara kul att arbeta som läkare på ett amerikanskt sjukhus. För mej skulle det vara frusterande att inte få hjälpa dem som behöver hjälp.

Sjukvårdsmässigt är USA helt sjuk! Det är ett samhälla jag inte vill ha hit. Ska Sverige ha en privat sjukvård ska den också vara privat. Ett en enda skattekrona ska in i det sjukhuset! Ska jag dit får jag med andra ord betala vartenda öre själv. Min åsikt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0