Deprimerad av yrket?

Det är en fråga jag har funderat på till och från under en tid. För ett tag sen så begick en svensk skådespelare självmord och för inte alls länge sedan en till. De jag pratar om är Johanna Sällström (1974-2007) och Emil Forselius (1974-2010), båda dessa är med i Wallanderfilmerna.


Johanna Sällström och Emil Forselius på Guldbaggegalan 1998. Båda fick de varsin guldbagge. Bild expressen.se

Även internationella skådespelare har haft en tendens till att avsluta livet lite tidigare, bla Heath Ledger (1979-2008) och Brittany Murphy (1977-2009). Både Ledger och Murphy dog av överdoser men om det var planerade självmord eller ett rop på hjälp som gick galet vet man inte. Vad gäller de två svenska skådeseplare jag nämner så vet jag att de varit deprimerade under olika perioder i livet. Jag har även för mej att det gäller de andra två också men det är inget jag vet med säkerhet.

Michael Jackson (1958-2009) var främst sångare och låtskrivare men också skådespelare och även hans liv avslutades förtidigt. Om det var självmord eller mord tror jag aldrig att vi kommer att få reda på men vi vet att han hade en del tabletter av många olika slag hemma och mådde nog inte allför bra vissa perioder.


Michael Jackson, Heath Ledger och Brittany Murphy. Bild expressen.se

Frågan jag har funderat på är: Är det deprimerade personer som söker sej till skådespelaryrket (kanske för att få spela andra roller än sej själva för ett tag?) eller blir skådespelarna sjuka av yrket?

Måste även tillägga att Emil Forselius hade en helt sjukt grymt snygg kropp i Wallanderfilmen han var med i. Hade Robban den kroppen skulle jag behöva haklapp...

Nej mina damer och herrar - detta är inget ordbajs.


Kommentarer
Postat av: Madde

Jag tror att många som blir skådisar har ett stort behov av att bli bekräftade och när de inte blir det av någon anledning så blir de deprimerade. En teori bara.

2010-06-30 @ 19:20:05
URL: http://kvistbro.spaces.live.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0