Antonio Tabucchi - Påstår Pereira

Antonio Tabucchi - Påstår Pereira


Vad vill jag säga till en bekant efter att ha läst boken?


Boken handlar om en man, doutor Pereira. Han är änkling, överviktig och ganska mesig anser jag. Mesig tycker jag därför att han är journalist men verkar inte vilja skriva om några nyheter, trots att det i grannlandet pågår ett inbördeskrig och att Portugal själv inte är speciellt demokratiskt för tillfället. Året är 1938 och det är i Spanien som det är inbördeskrig. Även i övriga Europa är det oroligt. När jag började läsa boken så trodde jag att det skulle skildra mycket mer om vad som hände i Europa på den tiden och på den punkten blev jag besviken.


Det finns en del små historien i boken också. Doutor Pereira är överviktig och har hjärtproblem. Hade han funnits idag hade han knappast varit ensam. Han åker iväg en vecka till en thalassoterpiklinik för att få hjälp med sin övervikt. Jag tyckte det påminde om dagens spa. Det fanns gyttje- och algebad och de som var där gick på gemensamma promenader. Doutor Pereira fick även kostråd, som han försökte hålla men lyckades inte alltid.


Men det som jag tror att författaren försöker få fram är en man som med tiden vågar mer och mer. Till en början så pratar han mycket med fotot av sin döda fru och översätter gamla franska berättelser till kultursidan som han har ansvar för. Till en början översätter han rätt harmlösa berättelser, men efter att ha kommit kontakt med en viss Monteiro Rossi så blir de översatta berättelserna lite mer vågade. Efter en berättelse som kritiserar Tyskland (som Portugal är allierad med) och som avslutas "leve Frankrike" så blir chefredaktören upprörd som kräver att doutor Pereira diskuterar med honom först om vilka berättelser som får komma med i tidningen. Påpekas bör dock att Portugal på den tiden censurerade alla tidningen och censuren hade släppt igenom den berättelsen.


Monteiro Rossi blir anställd som praktikant och är en liten politisk rebell. Doutor Pereira hjälper honom mycket mer än vad han från början hade tänkt. Tanken var att Rossi skulle skriva nekrologer om författare utifall det skulle avlida. Men de han skrev var så politiskt vinklade så att de skulle aldrig gå att publicera dem. Doutor Pereira hjälper honom först bara ekonomiskt, men sen hjälper han till med att gömma hans kusin som är i Portugal för att värva människor som vill strida för rebellerna i Spanien. Han hjälper senare till med att gömma Rossi själv. Det slutar tyvärr inte så bra utan Rossi blir mördad och doutor Pereira skriver en artikel som han med lite lureri får publicerad därefter flyr han landet. Sen är boken slut.


Doutor Pereira är en mesig man men som med tiden vågar mer och mer.


Ska jag vara helt ärlig så får jag inget riktigt grepp om boken, den säger mej ingenting. Skulle en bekant fråga mej om boken kan jag inte rekommendera dem att läsa den. Det är slöseri med tid, enligt mej.

Ha det bäst!


Kommentarer
Postat av: Madde

Det damp ner en katalog nu i veckan till mig. Spring/summer 2009 inspiration. Tycker inte om HM. De ruinerar mig.

2009-03-14 @ 16:08:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0