Älska en mördare?

På seminariet idag så diskuterade vi boken Högläsaren (som jag skrivit om i tidigare inlägg). En sak vi kom in på var om man kan älska något som begått ett brott? Nu beror det ju självklart på vilket brott personen i fråga har begått. I boken så hade Hanna arbetat i en koncentrationsläger som SS-soldat, kan man älska en person som begått sådana handlingar?

Att fundera över om man kan älska en SS-soldat kanske inte känns så relevant, men en person som begått;

- flera mord?
- ett mord?
- misshandel?
- stöld?

Var går gränsen? Vilka kan vi älska? Finns det människor som kan älska något som mördat någon annan? En liten funderare.

Jag själv har inget komplett svar. Jag vet att jag älskar en man som inte jämt följd lagen, men det är 12 år sen. Det var långt innan vi träffades och han blev även dömd för det. Det ska väl inte han behöva bli lidandes för hela livet. Nu var det 'bara' en misshandel, hade han mördat någon hade jag troligtvis inte levt med honom idag.

Ha det bäst!


Kommentarer
Postat av: Madde

Nu har jag läst allt men är så jävla väck i huvet att jag inte orkar skriva något vettigt.

2009-03-12 @ 20:16:09
URL: http://kvistbro.spaces.live.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0