Otroligt smarta tankar

Då har livet på det nya jobbet börjat, så nu skyller jag mina oregelbundna inlägg på det! Orken att blogga infinner sej inte ritkigt när man har haft 10-12 små barn runt benen hela dagen + att jag har en egen sen när jag kommer hem. Men hittills har det varit ett helt underbart jobb så jag ska inte klaga, barnen är jättesnälla och gosiga, det blir många sagor i soffan :-) Tjejen som jag skrev uppsats med sa idag att hon var jättetrött när hon kom hem och det känner jag inte igen hos mej. Jag får väl tacka eleverna på gamla jobbet som härdade mej. De visste hur man höjde ljudnivån, så om man jämför med hur det kunde vara där ibland så är det lugnt nu. Det enda som är jobbigare nu är det mycket längre dagarna - fast då jobbade jag ju bara halvtid förut så det kan bero på det...

Duktig har jag iallafall varit, hälsat på alla föräldrar som lämnar och hämtar, en har jag t.o.m hälsat på två gånger! Så de glöms ju bort rätt fort tyvärr....får träna på det!

Potistiv med det nya jobbet är att jag har börjat bearbeta mitt förhållande till mat. Ni som känner mej och har kännt mej länge vet att det är inte min bästa sida. Så igår smakade jag lamm, det var som en stor färsklump som skulle delas och ätas, det enda felet jag hittade med den var de stora lökbitarna som jag plockade bort - lökbitar går bara inte!!! Men själva köttet var det inga större fel på, gjorde dock misstaget att berätta det för Robban så nu får jag väl äta det hemma också...

Idag åt jag stuvade makroner, och det är fortfarande inte gott!! Men om jag tog en makaron och en stor korvbit så funkade det, kanske jag kan ta två makaroner åt gången nästa gång? Den enda nackdelen är att samtidigt som jag ska äta så ska jag också hålla koll på 4-6 barn som alla ska ha mat och eventuell påfyllning, det är även väldigt kallt på avdelningen så maten brukar inte vara så varm och kall mat är inte min grej (inte ens på sommaren). En  del behöver även pushas lite så att de äter mej. Jag kommer dock aldrig att sitta å tvångsmata någon för då ökar risken att de blir som mej och det vill jag inte!! Det är även anledningen till att jag tvingar mej själv att äta, jag vill inte vara den som påverkar barnen till att inte äta! Jag vet bara inte hur jag ska klara det när det blir någon gryta, hhuuuuu!!!!

Dagen har varit lång då jag öppnade imorse, och på eftermiddagen hade jag sista seminariet på universitetet (så nu är det bara en svenska kurs kvar!!) men jag måste bara säga att seminariet gick hur bra som helst!! Får man betyg på hur mycket man pratar så är det VG direkt till mej (jag pratade mest trots att jag verkligen försökte vara tyst!) och det som är ännu roligare är att jag har så mycket vettigt att säga!!! En grej som jag tyckte var otroligt bra som jag sa, såklart! Det var en kille/gubbe som tog upp till diskussion hur man kan göra för att nykläckta lärare inte ska känna sej nervösa/otrygga i sin lärarroll och på så sätt hamna i den traditionella lärarrollen (som det arbetas med att komma ifrån). Mitt förslag var då (som jag som sagt är väldigt nöjd med) att när man som nyutexad lärare kommer till sin första arbetsplats så får man en mentor (som då kanske har gått någon typ av utbildning?) både den nya lärare och mentorn arbetar endast 75% med undervisning/undervisningsplanering de övriga 25% har de tillsammans. Den tiden kan de då använda till att observera varandras lektioner (det tror jag att båda lär av), diskutera observationerna, ge varandra stöttning och prata om hur man kunde ha gjort i olika situationer som eventuellt har varit. SKOLMINISTERN VI VILL HA MER PENGAR!!! Låter det inte bra?

Nu är jag som sagt trött har varit vaken sen 5 imorse och får gå upp 5.15 imorgon (jag var lite tidig idag + att jag har lagt en filt över bilen så den inte fryser). Ska ta och slå in paket till Elisia som fyller 2 imorgon sen blir det nog sängen.

Måste säga att jag håller med systers funderingar.

Ordbajs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0