Soplektion

Var på en riktigt intresant föreläsning idag. Den handlade om sopor. Hmmm, vad är jag för människa som tycker att sopor är intresanta?

Det var iallafall en kille/gubbe från tekniska förvaltningen som hade den föreläsningen och han gick igenom lite vad man kan återvinna som man inte tänker på, eller som man inte vet var man ska lägga. Han visade också jämförelser om hur mycket energi det går åt till att göra en helt ny vara mot att använda återanvänt marerial.

Ett exempel var en vanlig läskedrycksburk. Om man nu ska bryta ny malm och göra aluminium av så tills det att man har den färdiga burken så går det åt lika mycket energi som om jag hade använt en rakapparat nonstop i tre år. Använder man istället återanvänt material så behöver man "bara" ha igång rakapparaten i tre (eller om det var två?) månader. Nu är det säkert nåt smart snille som tänker att det beror ju på vilket rakapparat man har. Nu är det inte det som är poängen utan det är skillanden! Det är med andra ord mycket viktigt att panta och återvinna!!

Han berättade även att 5 ml, dvs 1 tsk med kvicksilver räcker för att ta död på en hel "normalstor" sjö. Hur stor en normalstor sjö är vet inte jag. Staden Kiruna ska man ju som bekant flytta och dit man ska flytta den ligger det en sjö som människorna inom LKAB dumpade allt de inte ville ha. De hade sjön som soptipp. Sjön kommer nu att hamna i stan och den måste då saneras, i den finns bl a 200kg kvicksilver, det finns inget liv i den idag. Kvicksilver finns det också i dagens lågenergilampor så det är skitviktigt att de återvinns på rätt sätt när de har tagit slut (en lampa tar faktiskt slut!).

Jag var också så duktig och frågade varför de slänger ihop kompostavfallet med restavfallet. Svaret var att det finns en del puckon som roar sej med att slänga ner vanliga sopor i komposten (han använde dock inte det uttrycket). När sopgubbarna kommer och tömmer komposten och restavfallet så har de en sopbil med två fack, ett för kompost och ett för restavfall. Först tittar de ner i komposten och ser de då 2-3 vanliga soppåsar så är komposten förstörd och då slängs den i det vanliga restavfallet och bränns då upp. SKITDÅLIGT AV ER SOM FÖRSTÖR!!!! Nu har jag iallafall börjat kompostera igen och det känns bra!

En annan grej som jag inte visste om när det gäller pappersåtervinning var att fönsterkuvert, vanliga kuvert och post-it-lappar är restavfall. Vill man slänga det i pappersåtervinningen ska man ta bort fönstret och klisterremsan på både kuverten och post-iten. Att man skulle ta bort fönstret visste jag men inte att man skulle ta bort klistret. Jag har lärt mej något nytt!

Om man ska återvinna något som består av flera material ska man själv ta isär förpackningen så mycket man kan utan att behöva använda verktyg därefter lägger man förpackningen i den behållaren som den består mest av. Ex en Yoggi förpackning (en stor alltså) den består både av plast och kartong. Man kan själv skruva av kroken som består av plast, då har man kvar en kartonglåda men toppen består av plast. Den läggs då bland kartongerna, fast det visste jag redan, gjorde du?

Tydligen består 40% av vårt restavfall 8som går till förbränning) av förpackningar som hade kunnat återvinnas. Tänkvärt!

Sen berättade han att i reningsverket får de in fyra ton med sopor från avloppet i bara Örebro, sånt vi spolat ner som inte är skit och toapapper. Kanske dags att sluta spola ner tamponger, trosskydd, våtservetter, tops och bomullstussar? Nu spolar jag inte ner allt det där jämt, men det händer.

Det var det vettiga från min hjärna för tillfället. Är riktigt trött så det kommer att bli en tidig kväll, ska bara äta upp mottöterna och dippen som jag sitter och smaskar på :-)

Imorgon bär det iväg till gymmet igen för ytterligare ett träningspass i Body Pump, kommer att se ut som en dopad ryska när sommaren väl är här :-) kallas ju ryssan av mellansystern.

KNDLSDH? Tänk på den du!

//Stina

Kommentarer
Postat av: Madde

Och du som spolar ner matrester i toastolen??

2009-05-16 @ 19:02:23
URL: http://kvistbro.spaces.live.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0