Annika Östberg

Har nu suttit och läst en del på DN:s hemsida om Annika Östberg,

Kort info:

Annika Östberg, som i USA kallas Deasy i efternamn, föddes 1954 i Stockholm. På 60-talet flyttade hon med sin mor till Kalifornien. Annika Östberg blev så småningom narkotikaberoende.

Hon dömdes 1981 för att tillsammans med sin dåvarande pojkvän ha varit del­aktig i mordet på restaurangägaren Joe Torre och på polismannen Robert Helbush.

Det var pojkvännen som sköt, men Annika Östberg var med vid båda tillfällena, och hon bedömdes ha varit så delaktig att hon kunde dömas för mord till fängelse i minst 25 år eller upp till livstid. Pojkvännen hängde sig i häktet före rättegången och ställdes aldrig inför rätta. Annika Östberg har sedan dess suttit i fängelse i USA, i sammanlagt ­- 28 år.

Hon har fem gånger ansökt om att få sitt straff tidsbestämt. I höstas fick hon sitt senaste avslag på en sådan vädjan. Då bestämdes att hon först hösten 2010 på nytt skulle få ansöka om ett tidsbestämt straff.

Nu när jag har läst lite på dn.se tycker jag att de använder ett ord felaktigt - fri, frisläppt - har läst tre artiklar och det nämns i två av dem att hon släpptes fri eller är frisläppt medan i den trejde står det att hon fördes direkt till Hinseberg utanför Örebro och att hon nu kommer att sitta där. Varför detta missbruk med ord? Nu var det inte det jag skulle skriva om med det irriterar mej.

Personligen tycker jag att det är bra att hon får avtjäna sitt straff här i Sverige. Tycker att alla fångar borde få avtjäna sina straff i det land man är medborgare i. I det här fallet är Annika Östberg dömd i USA för att brotten begicks där och så långt tycker jag det är rätt, men själva domen anser jag ska avtjänas i hemlandet men att landet som utfärdade domen också är det land som eventuellt benådar/tidsbestämmer domen. Hänger ni med?

För att återgå till ämnet så kan man läsa detta på na.se

"Enligt justitieminister Beatrice Ask (M) finns det inga krav från USA kopplade till överförandet av Östberg."
"- Jag blir inte förvånad om hon är ute om en månad. Regeringen kommer att bevilja henne nåd och släppa henne fri om den inte lovat USA att hon inte ska försättas på fri fot. Men detta har jag svårt att tro. Skulle det ändå vara så innebär det att hon får avtjäna ytterligare några år utöver de många år hon redan avtjänat, säger Silbersky till TT."

Med andra ord kommer hon garanterat att släppas fri snart, måste vara en skön känsla för henne. Jag tycker heller inte att det är mer än rätt. En person som i Sverige döms till livstid sitter oftast mellan 18-25 år (källa: Wikipedia), Östberg har suttit ytterligare ett par år. Så grattis till henne! Jag måste säga att jag kan absolut inte förstå att hon inte har fått ett tidsbestämt straff tidigare.

//Stina


Kommentarer
Postat av: Madde

Jag hörde på nyheterna att Kalifornien har taskigt med pengar och att det är därför som den skickar iväg fångar till sina hemländer.

2009-04-08 @ 17:18:44
URL: http://kvistbro.spaces.live.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0