Lärarprogrammet är så kasst

Usch har inte gjort nåt vettigt idag heller. Eller jag har rikngt till Axfood och kollar hur jag ska jobba i sommar, men det är det enda.

Jag skulle behöva läsa kurslitteratur till den kursen jag läser nu, men jag tycker den är så sjukt dåligt upplagd så jag har verkligen ingen lust! Jag har VFU (verksamhetsförlagdutbildning), dvs praktik. Jag tycker då att det är vad jag gör på praktiken som ska bedömas, men så är det inte. Nej utan istället ska jag sitta och läsa en massa litteratur och skriva en text utifrån vad jag har läst och ta exempel på vfun. Helt kasst upplägg.

Det är så lite vfu under de åren man läser till lärare så då tycker jag att vi studenter verkligen ska få ta tillvara på den tiden och då vara med eleverna i skolan - det är ju där jag lär mej! Kommer ihåg första gången jag förklarade ett matteprblem för en elev och hon förstod inte och jag fick panik eftersom att jag snabbt var tvungen att komma på ett nytt sätt att förklara på. Var ska jag lära mej det om inte under vfun? Varför ska vi ha vfu om vi inte får tid till att koncentrera oss på det?

Ibland när man är i skolan så känner jag att jag har inte tid till att vara där, jag borde vara hemma och skriva på en text. En text som betygsätts, istället för att betygsätta vfun. Det finns studenter som läser till lärare som inte alls har nån bra kontakt med barnen men som är skitduktiga på att skriva och verkligen kan formulera sej hur bra som helst, de får ofta bra betyg. Medan det finns andra studenter som är hur bra som helst med barnen, kan förklara en sak på tio olika sätt, få barnen att känna sej bekvämma med sej själva, har jättebra genomgånger med eleverna m.m. men som kanske inte skriver överdrivet bra. De studenterna får ett sämre betyg än den som skriver skitbra, men vem blir den bästa läraren?

Varför inte låta olika handledare från universitetet åka runt till de olika studenterna vfuer och bedömma dem där? Prata med studentens handledare? Visst krävs det ett större jobb från dem, men borde vi inte få bättre blivande lärare då? Det finns många som läser på olika program (inte bara lärarprogrammet) som inte alls lämpar sej för det det läser till.

Hittills är jag riktigt jävla missnöjd med lärarprogrammet. Det är jättemånga kurser som har haft jättedålig kvalité både inom inriktningen (jag läste matte) och inom pedagogiken. De enda kurserna jag är nöjd med är de kurser som jag läst utanför lärarprogrammet, det har varit fristående kurser som endast har varit för att ge mej kunskap.

Hade lärarprogrammet varit en produkt jag köpt hade jag lämnat tillbaka det. Det har inte alls motsvarat mina förväntningar, tyvärr kommer jag att ha en stor jävla lån att betala tillbaka och det lär jag får göra oavsett om jag är nöjd eller missnöjd med min utbildning.

//Stina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0